Madarász Aladár előadása a szegedi Gazdaságtudományi Karon.
Madarász Aladár 1969-ben végzett a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem elméleti és népgazdaság-tervezési szakán. Az egyetem elvégzése után az MTA Közgazdaságtudományi Intézetébe került. Foglalkozott a múlt századi gazdasági utópiákkal, Marx, Schumpeter és Keynes elméleteivel, majd fokozatosan a klasszikus és a merkantilista elmélet került érdeklődése előterébe. 1985 óta tanít közgazdasági elmélettörténetet az ELTE Bölcsészkarán, a Rajk László Szakkollégiumban, az ELTE politikai filozófia doktori kurzusán, a BKE elméleti szakirányán, a Láthatatlan Kollégiumban, a Central European University-n stb. 1997 szeptembere óta a BKE Közgazdasági Elméletek Története tanszékének docense. 1998-ban megkapta a Széchenyi Ösztöndíjat.
Madarász Aladár
A rendszerparadigma nyomában
Az előadás felvezetéseként azt a kérdést tette fel az előadó, hogy mi a rendszerparadigma és mivel foglalkozik. Kornai János 1999-es tanulmánya is ezt a kérdéskört boncolgatja. Az elmélettörténeti elemzések az idő folyamán lassan kikoptak a közgazdaságtanból, azonban a 2008-as válság után olyan felvetések születtek, hogy érdemes lenne visszahozni a gazdaság- és elmélettörténet oktatását és történet aspektusból szemlélni a mai közgazdasági elméletet.
A rendszerparadigma részletes ismertetése után szóba került Marx, Mises, Hayek, majd Polányi Károly és Schumpeter, hiszen a rendszerparadigma fontos építőkövévé vált Polányi gondolata az alternatív mechanizmusok koordinációjáról; Schumpeter pedig hangsúlyozta, hogy a társadalommal foglalkozó különböző diszciplínáknak, elsősorban a közgazdaság-tudománynak, a szociológiának, a politológiának és a történettudománynak a szintézisére van szükség. Ezt követően Adam Smith munkássága került az előadás fókuszába. Végezetül Thomas Piketty nemrég megjelent könyvéről esett szó, amit 2014 közgazdasági bestseller-ének is neveznek.
A rendezvénysorozat többi előadása is elérhető honlapunkon.
Diplomaosztó ,Európai Unió ,SZTE ,Szegedi Tudományegyetem ,felsőoktatás ,infláció ,klaszter ,kommunikáció ,konvergencia ,közszféra ,liberalizáció ,marketing ,munkanélküliség ,regionális gazdaságfejlesztés ,regionális politika ,regionális versenyképesség ,szervezeti kultúra ,területfejlesztés ,versenyképesség ,versenyszabályozás ,