Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Kutatás, tudomány  --  Tudományos közlemények  --  SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei  --  Szolgáltatások világa

Szolgáltatások helyzete nemzetközi és hazai összehasonlításban: szolgáltatási térkép

Németh Petra - Kovács Zoltán
A kutatás célja a szolgáltatások szerepének érzékeltetése, egyértelművé tétele, hogy érdemes és kell a szolgáltatásokkal foglalkozni még az olyan, a tanulmány fókuszában lévő statisztikai rendszerek - a Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere és az Országos Képzési Jegyzék - esetén is, melyeknek felépítése nem a szolgáltatástudományi megközelítést tükrözi, bár a szolgáltatások önálló kategóriaként mindkettő esetében megjelennek.
 
A kutatás alapján megállapítható, hogy a Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszerében a szolgáltatással kapcsolatos foglalkozások vannak többségben, és az egészségügyi és oktatási foglalkozásokat nem a "Szolgáltatás jellegű foglalkozások" főcsoportba sorolja, valamint külön főcsoportba tartozónak tűnteti fel az "Irodai és ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozások"-at. Az Országos Képzési Jegyzék esetében az egészségügy és az oktatás külön területként szerepel, de nem a "Szolgáltatások" tanulmányi területen belül.
 
Látható tehát, hogy bár mindkét statisztikai rendszer fontosnak tartja a szolgáltatásokat, néhány csoportot mégis másként osztályoz.