Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Kutatás, tudomány  --  Tudományos közlemények  --  SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei  --  Szolgáltatások világa

A közlekedéspolitikától a decoupling-on át az áruszállító ingavonatokig

Pálfalvi József
Az Európai Unióban az áruszállítási teljesítmények növekedési üteme meghaladja, a személyközlekedési teljesítményeké pedig tartósan megközelíti a gazdasági növekedés ütemét. A közlekedés az egyik oldalon a társadalom és gazdaság fejlődésének fontos alapeleme: a gazdasági igényeket kiszolgálja, az emberek számára szabadságot, magas életminőséget biztosít, a másik oldalon ökológiai károkat okoz, emberi életet és egészséget veszélyeztet.
 
A korszerű közlekedéspolitika, így a magyar Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia is már törekszik a környezet megóvására, a közlekedési munkamegosztásban a komodalitáson keresztül juttatja érvényre a leválasztás elvét, azaz a közlekedésen belül gyengíti a "környezeti rossz" és a "gazdasági jó" közötti kapcsolatot. A leválasztási eljárások egyike a vasút kereskedelmi sebességének a növelése áruszállító ingavonatok üzemeltetésével, ami egyúttal a vasút versenyképességét is javítja.