A magunk mögött hagyott 90-es évek a gazdaság legkülönfélébb területein szolgáltak meglepetésekkel. Szokatlan jelenségek sora bukkant fel, amelyek ellentmondtak mindannak, amit a tapasztalat és a közgazdasági tankönyvek alapján normálisnak, természetesnek fogadunk el. Hosszú listába szedhetnénk azokat a piaci újításokat, amelyek lényegesen megváltoztatják - gyakran éppen az ellenkezőjükre fordítják - a tranzakciók paramétereit. A tömegtermékek helyébe lépő, megrendelésre gyártott termékek éppúgy feladják a leckét az elemzőknek, mint magának a piactérnek az átalakulása. Új kérdéseket vetnek fel a vétel és eladás lebonyolításának eddig sohasem tapasztalt módozatai, vagy az új, dinamikus árazási mechanizmusok, amelyeket az információs technológiákra alapoznak.
Tanulmányunkban a piac alapvető építőköveiben és algoritmusaiban bekövetkezett változásokat mutatjuk be, kiindulva a csere tárgyának dematerializálódásából, a tranzakciók lebonyolításának digitalizálásán keresztül egészen az árazásig. Mindezekkel szoros összefüggésben kitérünk a piaci szereplők attitűdjeiben és viselkedésében tapasztalható új mozzanatokra is, különös tekintettel a bizalomra.