Bezár

Hírarchívum

Terjed az e-learning az oktatásban

Terjed az e-learning az oktatásban

2013. április 02.
3 perc

Az SZTE Bölcsészettudományi Kar Német Nyelvészeti Tanszék szervezésében tartott előadást Beck Hajnalka, a göttingeni egyetem oktatója az e-learning nyelvoktatásban betöltött szerepéről.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Beck Hajnalka, az online nyelvoktatás szakértője nemrégiben a SZAB-székházban beszélt az érdeklődő közönségnek az e-learningről. Előadásában kiemelte, milyen lehetőségek nyílnak az online oktatásban. Fontosnak tartotta elmondani, nem mindegy, milyen formában alkalmazzák ezt a módszert, azaz hogy oktatási segédeszközként, tanári segédlettel vagy pedig egyénileg használja tanulásra az ember ezeket a lehetőségeket.

Hozzátette, tévedés egyből arra gondolni, ha valaki online oktatásról hall, hogy egyedül, magányosan, csak valamilyen program segítségével tanul, hiszen az internet elterjedése, a különböző chatek, a skype és egyéb hasonló programok fejlődése kapcsán már lehetővé vált, hogy a tanár és a tanuló egyidejűleg, közösen tudjon dolgozni. Az egyéni és kiscsoportos online tanuláshoz és tanításhoz elegendő a jó internetkapcsolat, egy headset, valamint webkamera – egyéb anyagi befektetés nem szükséges.

Beck Hajnalka bemutatta a saját rendszerét is az előadás során, az úgynevezett Lingvicót, amit kifejezetten a nyelvoktatásra fejlesztettek ki. Magántanárok és egyetemi csoportok is könnyen kezelhetik a felületet, illetve használhatják is. Kitért a Facebook, a twitter és a blogok nyelvoktatásban betöltött szerepére is, s néhány gyakorlati példával illusztrálta, milyen jól lehet ott is csoportosan dolgozni, a nyelvtudást fejleszteni.


Az online nyelvoktatást ismerteti és szemlélteti a göttingeni egyetem alábbi videója:

 


A szakember hangsúlyozta, hogy a tanároknak természetesen az online nyelvoktatás során is segíteniük kell a csoportjaikat és a tanulókat, és ugyanúgy kell készülniük az órákra, mintha papíralapú oktatás folyna, de a neten sokkal egyszerűbb ez, hiszen egyszer megcsinálja az ember az anyagot, és utána már meg tudja találni a linket vagy az elmentett fájlokat, és nem kell napestig vagdosni, ragasztani és fénymásolni, mint korábban. Beck Hajnalka – aki a tanulóinak játékos feladatokat, magyarázó videókat is szokott csinálni – elmondta, hogy Németországban van olyan csoportja, ahol a közös nyelv a német lenne, amit viszont a hallgatók még nem beszélnek elég jól. Így lehetőséget kell kapniuk arra, hogy az órán átvett nehezebb nyelvtani témákat az online hozzáférhető magyarázatok segítségével újra át tudják ismételni, és ki tudják szótárazni a nehezebb szavakat.


Kiemelte, az online feladatok segítségével sokkal jobban lehet differenciáltan foglalkozni a tanulókkal, hiszen az interneten, a feladatmegoldási statisztikából látja, hogy kinek hol van problémája az anyaggal, és személyre szabott feladatokat tud készíteni az adott diáknak, hogy gyakorolhasson, felzárkózhasson a többiekhez. A tanulók szeretni szokták ezeket az online feladatokat, mert gyorsan haladnak velük, és azonnali sikerélményt nyújtanak nekik, ami fontos a nyelvoktatásban is. A tanárnak is könnyebb, hiszen nem kell órákig dolgozatokat javítania. Beck Hajnalka elmesélte, hogy az ő egyik kedvenc online tanítási formája a 3D-s világ, a Second Life, amelyben a tanulók egy avatár formájában vannak jelen fizikailag, és ahol különböző szituációkat, élethelyzeteket gyakorolnak, miközben játszanak egy virtuális élettérben.

 

Az „arctalanság” sok tanulónak segít abban, hogy leküzdje az idegennyelvi kommunikációval kapcsolatos gátlásait. Az előadó éppen ezért úgy gondolja, hogy ma már egy kis affinitással és energiabefektetéssel könnyen megtanulhatóak a rendszerek a tanároknak is, ami a jövőben remélhetőleg ahhoz vezet, hogy egyre többen használják majd az online oktatás különböző formáit.


Kipróbálható online játék:

Országok és fővárosaik

Üllei Kovács László

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek