Lakatos Péter, a Magyar Gyáriparosok Szövetségének alelnöke, a Videoton Holding vezérigazgatója, a Bravogroup vezetője, az ATRIUM Filmszínház alapítója A földhözragadt innováció címmel tartott előadást a Kornai-kurzuson.
Nagyon sokat lehetett tanulni a másfél órás prezentációból, amely során a Vadásztölténygyár (a 76 éve alapított Videoton eredeti elnevezése) elmúlt évekbeli hihetetlen növekedésének kulisszatitkaiba is betekintés adatott.
Lakatos Péter kitért arra, hogy növekvő gazdaság, sikeres és innovatív vállalatok feltételei a jókedvű, boldog környezetnek. Az előadó szerint az innováció három fajtájával találkozhatunk:
A globális versenybe be lehet nevezni pusztán alacsony bérrel, a magyar társadalom által (joggal) elvárt életminőséget biztosítani azonban ennél sokkal több kell. Ezt jól bizonyítja a Világgazdasági Fórum versenyképességi felmérése, amely három csoportba sorolja a vizsgálati szempontokat: Alapvető elvárások: az intézményi rendszer léte és működése, infrastruktúra, makrogazdasági környezet, alapfokú oktatás és egészségügy Hatékonysági szempontok: a felsőoktatás, munkaerő-, árupiac, pénzügyi közvetítő rendszer, technológiai háttér minősége Innováció: az üzleti folyamatok összetettsége és hálózatba épülése, valamint az innovációs teljesítmény
Lakatos Péter egy konyhai kisgép gyakorlati példán keresztül szemléltette az innováció lehetséges példáját: A Videoton egy világcégnek 15 éve gyárt ilyen termékeket. Sok évig tartott, míg a termék-előállítással kapcsolatos folyamatokat világszínvonalon végezték: ők tervezték a gyártósorokat, legyártották a műanyag és fém alkatrészeket készítő szerszámokat, kidolgozták a tesztelési eljárásokat, kiválasztották a több száz alkatrész beszállítóját. Majd egyszer csak eljött a várva várt pillanat: vevő felkérte őket, hogy a következő készüléket tervezzék is meg. Néhány paraméterben kellett csak előrelépni és a külső formán kicsit változtatni. Ilyenkor derül csak ki, hogy egy ilyen hétköznapi berendezésnél is van több száz olyan szabvány és tapasztalati szabály, amellyel gyártóként még nem ismertek meg. (Pl. a világ különböző pontjain melyek és milyen hőmérsékletűek azok a táplálékok, amelyek a legnagyobb kihívás elé állítanak egy darálót, a jobb- és balkezesek, illetve a különböző kézméretűek számára milyen az optimális fogantyú, mely országok milyen hosszú hálózati kábelhez szoktak stb.) Magyar cég az elmúlt 25 évben nem fejlesztett háztartási gépet a világpiacra. A lehetőséget megkapva körbenéztek, melyik hazai egyetem segíthetne. Nem volt ilyen.
Lakatos Péter szerint bár hasznos, hogy Mercedes-, Bosch- és Ericsson-tanszékek alakultak, ahol a programot és az alaptudást a multinacionális partner biztosítja, ám ugyanilyen lényeges volna, hogy az egyetemekhez fordulhassanak a magyar cégek is tudásért. Netán az egyetemi szakemberek keressék meg a magyar vállalkozásokat a világpiacon aprópénzre váltható ötleteikkel. Ez volna a duális rendszerű innováció kialakításának igazi feladata.
Előadása végén Lakatos Péter kitért arra, hogy a magyar sikeres vállalkozásokra az a jellemző, hogy a rendszerváltás környékén már léteztek, s a piaci igényekre reagálnak.
Az előadás diasora ide kattintva letölthető.
A rendezvénysorozat többi előadása is elérhető honlapunkon.
Diplomaosztó ,Európai Unió ,SZTE ,Szegedi Tudományegyetem ,felsőoktatás ,infláció ,klaszter ,kommunikáció ,konvergencia ,közszféra ,liberalizáció ,marketing ,munkanélküliség ,regionális gazdaságfejlesztés ,regionális politika ,regionális versenyképesség ,szervezeti kultúra ,területfejlesztés ,versenyképesség ,versenyszabályozás ,