Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Kutatás, tudomány  --  Tudományos közlemények  --  SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei  --  A szociális identitás, az információ és a piac

Szervezeti tanulás, hálózati kompetencia, bizalom

Vilmányi Márton
A hálózati együttműködések koncepciójában a tudás, illetve tanulás, mint az innovációs folyamatot felgyorsító kulcsfontosságú tényező jelenik meg. A szervezetek között megvalósuló hálózati együttműködések jelentős szerepet töltenek be az interaktív tanulási folyamatban, ám a társadalomtudományi kutatások újra, meg újra felteszik a kérdést: hogyan válik valóban képessé egy cég hálózati kapcsolatok kialakítására, azok mellett történő működésre, hogyan aknázhatja ki egy üzleti, vagy éppen non-profit szervezet azon versenyelőnyöket, melyek kapcsolatain keresztül potenciálisan rendelkezésére állnak?
 
Tanulmányunkban e kérdést a szervezetek kompetencia oldali megközelítéséből vizsgáljuk. Célunk azon szervezeti kompetencia azonosítása, melynek rendelkezésre állása mellett a vállalat képes egyéb kompetenciáit fejleszteni a hálózati környezetben, kihasználva e környezet adottságait. Bevezetjük a hálózati kompetencia fogalmát, modelljét, mely e tényezők kezelését oldja meg.
 
A tanulmány bemutatja, milyen kompetencia-elemek kifejlesztése szükséges az eredményes hálózati működés megvalósításához, a potenciális előnyök ki-használásához. A szervezetnek ugyanis az eredményes hálózati működés megvalósításához szüksége van a hálózat egészéről származó, az egyes partnerek paramétereit leíró ismeretekre éppúgy, mint egyes szervezet-specifikus tulajdonságokra, valamint a napjaink szervezetközi kapcsolatait vizsgáló kutatások egyik központi kérdésének, a bizalom kezelésének képességére.