Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar Ahol tudás és szándék találkozik

Kutatás, tudomány  --  Tudományos közlemények  --  SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei  --  A szociális identitás, az információ és a piac

Kontraszelektáló piac vagy identitásgazdálkodás?

Garai László
Akerlof, Spence és Stiglitz azért kapták az új évezred első gazdaságtudományi Nobel-díját, mert felismerték, hogy a piac jó vagy kontraszelektív működése gazdaságpszichológiai feltételektől függ. E feltételeket Stiglitz az általa megalapozott információgazdaságtan (information economics) keretein belül értelmezte, Spence pedig hozzá közelálló módon a jelölés (signaling) kontextusában. Közben aminek a jelöléséről, általában összefüggéseiről itt szó volt, az nem az információ, hanem a viszony ennek kezelői, általában ennek vonatkozásai között (pl. aszimmetriájuk). Akerlof felismerte, hogy e viszony legfontosabb tényezője: azok identitása, akik között fennáll. Jelen tanulmány (a szerző Identitásgazdaságtan című könyve alapján) ezt a kutatási vonalat fejleszti tovább: a Nobel-díjasoktól eltérően nem készen adott (pl. nemi, életkori, kulturális, vallási) identitásokkal számol, hanem azt mutatja be, hogyan történik a szociális identitás kialakítása a szociális kategorizáció és a szociális összehasonlítás folyamataiban.